نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

هارددیسک وسیله ای برای ذخیره اطلاعات می باشد .

 

 

 

فناوری ذخیره سازی اطلاعات در هارد دیسک ها بر اساس پردازش موازی می باشد.

 

 بدین صورت که بسته های داده ای به روش های گوناگون (رندوم) و در فاصله های زمانی متفاوت به گذرگاه اطلاعاتی(باس) فرستاده می شوند و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود.

 

 

 

این فرایند انتقال اطلاعات توسط انواع مختلف رابط ها می تواند صورت گیرد، بنابراین با استفاده از این  رابط ها هارد دیسک ها به مادربورد متصل گشته و داده ها منتقل می گردند.

 

 

 

اکثر هارد دیسک ها از رابط هایATA(Advanced Technology Attachment) به معنای واصل فناوری پیشرفته  استفاده می نمایند که استانداردی با سرعت های مختلف می باشد و این استاندارد در آموزش تعمیرات هارد استفاده کرد.

 

 

 

رابط های ATA به اسم IDE(Integrated Drive Electronics) به معنای واسط الکترونیکی یکپارچه دیسک‌گردان شناخته شده اند.

 

 رابطIDE از سال 1990 جایگزین درایوهای ESDI و MFM گردیدند و به عنوان استاندارد کامپیوترهای شخصی هارد دیسک مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

 در همین سال اولین هارد دیسک های 1 گیگابایتی روانه بازار شدند که قیمتی معادل 200 دلار داشتند، از آن زمان تا کنون رابط های IDE به دلیل قیمت و سرعت مناسب و همچنین حجم کمتری که اشغال می کنند مورد استفاده هستند.

 

 

 

همزمان با رابطهایIDE، رابط های  SCSI(Small Computer System Interface)مورد استفاده هستند که دارای سرعت بالاتری هستند اما گرانقیمت تر می باشند و به طور معمول برای مقاصد تجاری و یا سیستم های با کاربری ویژه استفاده می شدند و همچنین به یک آداپتور  SCSIنیاز می باشد که آن هم هزینه به نسبت بالایی دارد.

 

 

 

 بنابراین تکنولوژی IDE همچنان تا چند سال آینده هم منسوخ نخواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

اتصال هارد دیسک از طریق سوکت 16 پینی با مادربورد برقرار می گردد. بعد از ATA، رابط Parallel ATA پا به عرصه گذاشت.

 

 

 

 سپس رابط های Ultra ATA وارد بازار شدند که با هاردهای حجیم تر و سریعتر به راحتی کار می کردند و اطلاعات را با سرعت 133مگابیت بر ثانیه جابجا می ساخت.

 

 

 

یکی از مشکلاتی که رابط های IDE داشتند، تنظیمات مربوط به Master/Slave و کار کردن با آن ها بود که با پیدایش تکنولوژیSATA(Serial ATA) این مشکل برطرف گردید.

 

 

 

در حال حاضر رابط های SATA با سرعت های مختلف ولی کماکان بالاتر از ATA اطلاعات را منتقل می کنند.

 

همچنین این کابل ها از لحاظ ظاهری باریک تر هستند و فضای کمتری را درون کیس اشغال می نمایند که با احتساب این موضوع هوای درون کیس بهتر در جریان است، همچنین دارا بودن کانکتورهای بست دار موجب سهولت کار کردن با آن ها  و آموزش تعمیر هارد می گردد.

 

فناوری هارد دیسک های  SATA بر مبنای پردازش سریال صورت می گیرد، بنابراین اطلاعات از هارد دیسک به گذرگاه اطلاعات (Data Bus) به صورت منظم  و پی در پی در فواصل زمانی معینی صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: